Як правильно вибрати акумулятор

  • Як правильно вибрати акумулятор

Що потрібно знати про акумулятор?

 

Всі автолюбителі обізнані про те, що акумулятор має кінцевий ресурс. Коли його ресурс вичерпується, і акумулятор зношується, двигун може запускатися важко або взагалі відмовитися запускатися. Зазвичай пристрій стабільно функціонує протягом 4 років, але трапляються випадки, коли ця частина електросистеми автомобіля служить і 10 років.

 

Існує поширена думка про класифікацію акумуляторів за розмірами, проте такої класифікації немає, оскільки розміри АКБ стандартизовані. Експерти активно користуються правильною класифікацією, яка включає:

 

1.      Місткість: Виражається в ампер-годинниках (Ah, наприклад, 60 Ah). Це означає, що акумулятор може стабільно видавати струм силою 1 ампер протягом 60 годин або 2 ампера протягом 30 годин і так далі.

2.     Пускова потужність: Максимальна вихідна потужність, яку акумулятор може забезпечити при температурі -18°C протягом півхвилини.

3.    Резервна ємність: Ця величина вказує, як довго акумулятор може виконувати роль генератора, видаючи струм в 25 ампер.

 

При покупці акумулятора вам, можливо, доведеться зіткнутися з вищезгаданими технічними термінами, але це важливо для правильного вибору.

 

Давайте розглянемо внутрішню структуру

 

Конструкція автомобільних акумуляторів не зазнавала значних змін протягом довгих років. Незважаючи на появу літій-іонних та літій-полімерних батарей, вони все ще не такі ефективні в екстремальних кліматичних умовах і при сильних навантаженнях, як традиційні свинцеві акумулятори. Хоча батареї Li-ion поступово долають ці обмеження, їх широке поширення в автомобільній індустрії очікується лише через 2-3 роки. Зазвичай акумулятор встановлюють на невеликій відстані від двигуна.

 

Стандартний акумулятор складається із шести 2-вольтових елементів, часто званих банками, що в сумі дає 12 вольт. Звичайний електроліт усередині банок є сумішшю дистильованої води і сірчаної кислоти. Технологія AGM, де електроліт абсорбується в скловолокні, стає дедалі популярнішою. Також можна зустріти гелеві акумулятори за технологією GEL. Хімічні реакції всередині елементів генерують достатньо електричного струму для живлення електроніки, компенсації надлишкового навантаження на генератор і, звичайно, для запуску двигуна.

 

Основні недоліки пристрою

 

Усі акумулятори негативно реагують на високі температури. Двигун автомобіля, де розташований акумулятор, часто піддається екстремальним температурам. Деякі виробники, такі як BMW, Jaguar, Rolls-Royce та Audi, вирішують проблему, переміщуючи пристрій із моторного відсіку. Однак, при цьому потрібно додаткове проведення дроту, на якому на жаль, може втратити частину енергії. Деякі нові моделі Peugeot вирішують цю проблему, закривши акумулятор подвійним корпусом та забезпечивши системою додаткового повітряного охолодження. У більшості автомобілів акумулятор все ще перегрівається, перебуваючи в підкапотному просторі.

 

Інтенсивне використання енергії при зупинці автомобіля істотно впливає на акумулятор. Фари, вентилятори, склоочисники та обігрівачі споживають енергію, яку генератор не може повністю компенсувати. В результаті за 45 хвилин роботи в такому режимі акумулятор виснажується, що може призвести до неможливості запуску двигуна. Це створює ризик зупинки автомобіля після 30 хвилин безпечної їзди.

Можливі несправності

Акумулятор піддається поломкам через недостатню зарядку, різкі зміни температури, вібрацію та довгострокове використання.

 

Ознаки зношування включають:

 

·        Деградація активної речовини: Веде до збільшення саморозряду.

·        Багаторазове збільшення потужності холодного пуску: Особливо помітно під час спроби запуску двигуна в холодну погоду.

·        Зменшення ємності акумулятора: Вимкнення електроприладів при вимкненому двигуні.

·        Зменшення здатності приймати заряд: Ускладнює процес заряджання.

·        Здуття на корпусі, протікання електроліту: Сигнал необхідності заміни акумулятора.

 

Як вибрати акумулятор?

 

Насамперед рекомендується ознайомитися з інструкцією, наданою виробником автомобіля, де вже міститься вся необхідна інформація для правильного вибору. Виняток становлять тюнінговані автомобілі, електросистеми яких могли бути модифіковані.

 

При виборі дотримуйтесь наступних кроків:

 

ü Визначте ємність та пусковий струм акумулятора: Ці параметри не повинні бути меншими, ніж зазначено заводом-виробником. Генератор розрахований працювати з максимальними значеннями цих параметрів. Місткість залежить від об'єму двигуна, і для більшості легкових автомобілів вона становить від 55 до 70 Аг (ампер-годин), не перевищуючи цю величину більш ніж на 10 Аг.

 

ü  Дізнайтеся вагу та габарити: Автомобільні акумулятори, будучи свинцево-кислотними, мають певну вагу. Занадто легкий акумулятор може свідчити про нестачу потужності. Щодо габаритів, перевірте довжину, висоту з урахуванням клем та ширину, щоб переконатися, що акумулятор вільно вміщується у призначене для нього місце.

 

ü Визначте розташування плюсової клеми: Переконайтеся, що сторона плюсової клеми нового акумулятора збігається зі старим.

 

ü Перевірте тип кріплення: Він може бути верхнім або днищовим, залежно від конструкції автомобіля.

 

ü Зверніть увагу на додаткові елементи: Рукоятки для перенесення, вбудований індикатор заряду та кришка, що закриває клеми, можуть бути корисними доповненнями до конструкції акумулятора.

 

ü Дізнайтесь дату виробництва.

 

Існує також поділ акумуляторів на види:

 

1.      Які малообслуговуються. У цьому типі батарей пробки, що призначені для доливання електроліту, не запаяні на заводі. Такі акумулятори потребують регулярного обслуговування, включаючи повне розрядження щорічно. Забути про їх підтримку легко, що може призвести до проблем.

 

2.     Свинцево-сурм'янисті, що обслуговуються: Цей тип є найстарішим і передбачає можливість доливання електроліту, води і навіть заміни блоку при короткому замиканні. Вони мають обмежений термін служби і вже за 2 роки можуть втратити до 50% ємності.

 

3.    Свинцево-кальцієві, що не обслуговуються: Ці акумулятори готові до експлуатації і не потребують регулярного обслуговування. Ідеальний варіант, коли встановлюєте та забуваєте про них до можливих неполадок, просто заряджаючи їх вчасно.

 

Вибір правильного акумулятора, здається, простий, якщо знайти 100% збіг із заводським. Однак на практиці це складніше завдання.

Купуючи акумулятор, краще звернутися до фахівця з автозапчастин, надавши марку автомобіля. Офіційні продавці мають всю необхідну інформацію про сумісність батарей і допоможуть вибрати ідентичний акумулятор.

 

Також можна вивчити асортимент конкретного бренду і зіставивши характеристики, вибрати відповідний пристрій. Пам'ятайте, що електрична система автомобіля чутлива до параметрів, і відступ від них може спричинити проблеми.

 

Зауважимо також, що вибір акумулятора слід здійснювати з урахуванням умов експлуатації автомобіля. Наприклад, для бездоріжжя часто використовують модифіковані акумулятори з особливими однополярними пластинами, загорнутими у спеціальний сепаратор-конвертер. Для визначення потрібної опції необхідно обговорити ці деталі зі співробітником магазину.

 

Перед покупкою рекомендується перевірити обрану модель акумулятора. Як стандарт серйозні магазини надають вилки навантаження. У разі їх відсутності в магазині, де ви плануєте придбати акумулятор, варто бути пильним. Некоректним методом є перевірка акумулятора лампочкою; рекомендується вимірювати напругу холостого ходу. У справного акумулятора ця напруга не перевищує 12,5 В, а після 10 секунд роботи під навантаженням вона може впасти до 11 В, але не нижче.

 

Інформація про дату виробництва акумулятора не надається в єдиному стандарті, і в деяких випадках відсутня. Деякі виробники уникають надання цієї інформації покупцям, вважаючи, що для покупки важливо знати лише напругу розімкнутого ланцюга пристрою.

 

Вітчизняні акумулятори зазвичай маркуються 6-значним кодом, де перші 2 цифри позначають місяць, а наступні 2 вказують на рік виробництва.

 

Маркування акумуляторів Topla та TAB складніше. Код на корпусі складається з 14 символів, де третій та четвертий символи позначають рік, а п'ятий та шостий – тиждень року. Наприклад, код F1151500941864 вказує на акумулятор, випущений на 15-й тиждень 2015 року.

 

Виробник Bosch надає таблиці з 3-значними номерами акумуляторів. Ці таблиці можна знайти онлайн і розшифровка номерів змінюється з 2014 року.

 

Визначення часу виробництва акумулятора не є складним. Сьогодні легко знайти посібники з визначення дати виробництва для акумуляторів різних марок у мережі. Тим не менш, продавець у магазині із задоволенням допоможе вам підібрати новий акумулятор, дотримуючись основного правила: вибирайте акумулятор, випущений нещодавно.

 

Висновок

 

Майже кожен автолюбитель стикався із необхідністю заміни акумулятора у своєму автомобілі. Процес підбору нового пристрою, хоч і є певними складнощами, в цілому не є надмірно трудомістким. Важливо знати параметри встановленого акумулятора або знайти відповідну інформацію в посібнику автовиробника, щоб підібрати заміну з аналогічними характеристиками. При виборі акумулятора приділяється більше уваги не лише технічним характеристикам, а й репутації виробника та конкретного продукту.

Залишити коментар